با حق و حقوق خود آشنا شوید

تهدید به مرگ چه مجازاتی دارد؟

132

احتمالاً برای برخی از ما پیش آمده است که گاهی در عصبانیت شخصی دیگر را به مرگ تهدید کرده‌ایم و گفته ایم که تو را می کشم! از طرفی دیگر احتمالاً این هم پیش آمده که شخصی دیگر در عصبانیت و خشم ما را به مرگ تهدید کرده باشد. در این میان ممکن است شخصی که به مرگ تهدید شده است از روی استرس و اضطراب بخواهد برای دفاع از خود اقدامی انجام دهد. این اقدام می‌تواند به صورت عمل متقابل باشد بدین معنی که شخصی که به مرگ تهدید شده متقابلاً شخص یا اشخاص تهدید کننده را به مرگ تهدید نماید. از آنجا که تهدید به مرگ در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده است پس پیشنهاد می‌شود در صورتی که به مرگ تهدید شدید از راه حقوقی پیش برود و شکایت کنید. برای همین در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که تهدید به مرگ چه مجازاتی دارد؟

تهدید به مرگ چیست؟

تهدید به مرگ به رفتار و حالتی گفته می‌شود که طی آن یک شخص، شخص دیگری را با عنوان کردن آسیب رساندن به جان وی یا بستگانش بترساند و موجب هراس و وحشت در او بشود. این در حالتی است که شخص تهدید کننده حتی اگر تهدید خود را عملی نکند هم مستحق مجازات خواهد بود. البته شکایت از شخصی که دیگری تهدید به مرگ کرده است به این راحتی نیست و شرایط خاص خود را دارد. در ادامه به بیان این موضوع می‌پردازیم. البته قبل از هر چیزی باید متذکر این نکته شد که در این مطلب ما صرفاً به بحث پیرامون تهدید به مرگ بدون انجام هر گونه اقدام عملی می‌پردازیم. در صورتی که تهدید از حالت گفتار خارج شود و شخص به اقدامات عملی متوسل شود یا قتل را به انجام برساند و شخصی که مورد تهدید واقع شده فوت کند یا نکند، هر کدام شامل قوانینی دیگر می‌شود و بحث تفاوت خواهد کرد.

جرم تهدید به مرگ چیست؟

در قوانین بدین شکل است که هر جرمی که عنوان شده شرایط تحقق آن نیز بیان می‌شود. حال با توجه به اینکه در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ تهدید به مرگ جرم انگاری شده است. در این بخش قصد داریم به این مطلب بپردازیم که جرم تهدید به مرگ چه زمانی و در چه شرایطی تحقق می‌یابد. بر اساس قانون مجازات اسلامی به طور کلی تهدید به حالتی گفته می‌شود که شخصی، شخص دیگری را با آسیب رساندن به جان و مال و یا آبروی وی بترساند و موجب هراس و وحشت در او شود و آرامش روانی شخص مورد تهدید واقع شده را سلب کند. یکی از تهدیدهایی که مستحق مجازات است و به عنوان جرم شناخته شده جرم تهدید به مرگ است که در ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی در مورد آن بحث شده است. این ماده اذعان دارد که: «هرکس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.» بر اساس این ماده می‌توان بیان داشت که صرف تهدید شخصی دیگر به قتل جرم بوده و مجازات دارد و فرقی نمی‌کند که این تهدید از جانب تهدید کننده عملی بشود یا نشود. برای مثال ممکن است شخصی در حالت عصبانیت یا هر حالتی دیگر به شخصی دیگر بگوید که من تو را می‌کشم. حال این تهدید خود را عملی بکند یا نکند برای کشتن شخص اقدام بکند یا نکند، صرف بیان همین جمله باعث می‌شود جرمی را مرتکب شده باشد و مشمول مجازات بشود.

مجازات جرم تهدید به مرگ چیست

مجازات جرم تهدید به مرگ چیست؟

یکی از مواردی که همواره مورد حمایت قانون بوده و در قوانین مختلف به آن توجه شده است جان و مال و آبروی اشخاص است و در جرم تهدید هم بر اساس همین موضوع صرف تهدید آسیب رساندن به جان و مال و آبروی دیگری و صرف سلب آرامش او شامل مجازات خواهد بود. اما مجازات جرم تهدید به مرگ چیست؟ قبل از پاسخ به این موضوع باید حتما به این نکته اشاره کرد که فرق نمی‌کند تهدید به مرگ چگونه و در چه فضایی رخ داده باشد. در هر حالتی که باشد شامل مجازات خواهد بود. بنابراین حتی تهدید به مرگ در فضای مجازی هم جرم محسوب خواهد شد. بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی در صورتی شخصی دیگری به مرگ تهدید کند در صورت اثبات از سوی شخصی که مورد تهدید واقع شده، به ۷۴ ضربه شلاق یا حبس تعزیری یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. حتماً توجه فرمایید که مجازات جرم تهدید به مرگ یا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود یا حبس تعزیری یک ماه تا یک سال و امکان ندارد که هر دوی این‌ها با هم باشد. حال بسته به قاضی و تصمیمی که وی می‌گیرد یکی از این‌ها انتخاب خواهد شد. نکته دیگری که باید حتما به آن توجه شود این است که بر اساس ماده ۱۱ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹، جرم تهدید به مرگ جزو جرایم قابل گذشت محسوب می‌شود. بنابراین صدور حکم مجازات برای این جرم بستگی به این دارد که شاکی یعنی همان کسی که مورد تهدید واقع شده، در محضر دادگاه اقدام به ثبت شکایت بکند یا نکند. اگر این شخص از شکایت صرف نظر کند پس مجازاتی هم در کار نخواهد بود.

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم تهدید به مرگ

همان طور که در مطالب پیشین گفته شد بر اساس قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب ۱۳۹۹ جرم تهدید به مرگ جزو جرایم قابل گذشت است و تنها قابل مجازات است که شاکی داشته باشد. حالا در این بخش می‌خواهیم به این موضع بپردازیم که نحوه شکایت و رسیدگی به جرم تهدید به مرگ چگونه است و چه مسیری را باید طی کرد؟ در چنین شرایطی شخصی که خود یا بستگانش به مرگ تهدید شده‌اند می‌بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و شکواییه خود را مبنی بر جرم تهدید به مرگ در سامانه ثنا به ثبت برساند. همچنین لازم است که در هنگام ثبت شکواییه مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت و حتماً مدارک و شواهدی که ثابت می‌کند به مرگ تهدید شده است را به همراه داشته باشد و ضمیمه شکواییه خود کند و به آن پیوست نماید.

نحوه رسیدگی به جرم تهدید مرگ نیز چنین است که در ابتدا این شکایت در دادسرا مورد بررسی قرار می‌گیرد و مقامات دادسرا تحقیقات مقدماتی را به انجام می‌رسانند و در صورتی که اسناد و شواهد مورد قبول ایشان واقع شود و جرم تهدید به مرگ محرز گردد پرونده برای رسیدگی ثانویه به دادگاه کیفری ارجاع داده می‌شود تا در نهایت قاضی مجدداً به شکایت رسیدگی و مدارک و شواهد را مورد بررسی قرار دهد و در صورتی که تهدید به مرگ ثابت شود حکم را صادر نماید. لازم به ذکر است که طبیعتاً رسیدگی در دادسرا راحت‌تر از رسیدگی توسط قاضی خواهد بود. در پایین نمونه‌ شکواییه برای جرم تهدید به مرگ ذکر خواهیم کرد تا کار شما راحت‌تر شود.

ریاست محترم… (در اینجا نام و نام خانوادگی مرجع و دادگاه رسیدگی کننده ذکر خواهد شد)

با سلام

احتراماً به استحضار می‌رساند که مشتکی عنه (شخصی که تهدید به مرگ را انجام داده است)، جناب آقای/ سرکار خانم……………….، به دلیل اختلافات مالی (یا هر اختلاف و هر دلیل دیگر فرقی نمی‌کند)، در تاریخ……………… و در ساعت………………… به درب منزل اینجانب به آدرس……………………………………… مراجعه نموده (در این مورد هم لازم نیست حتماً تهدید با مراجعه به درب منزل انجام شده باشد ممکن است تهدید تلفنی یا از طریق پیامک یا در فضای مجازی رخ داده باشد که در این صورت باید مدارک و شواهد محکم‌تری ارائه داده شود) و اقدام به تهدید به گرم اینجانب و خانواده‌ام (یکی از این‌ها نیز کافی است) نمودند که گزارش نیروی انتظامی و شعادت شهد نیز ضمیمیه شکواییه است. بدین وسیله، انجام تحقیقات بیشتر در خصوص جرم ارتکابی و صدور حکم محکومیت ایشان به دلیل جرم تهدید به مرگ را تقاضا دارم.

در این مطلب سعی شد که جرم تهدید به مرگ تعریف شود و مصادیق احراز آن نیز بیان شود. همچنین در پایان نیز نحوه ثبت شکایت برای جرم تهدید به مرگ، مجازات آن و نحوه رسیدگی به آن نیز بیان شد. امیدواریم که هیچ‌گاه نیاز به خواندن این مطلبن داشته باشید اما در صورت نیاز و با توجه به نیاز به اثبات یا رد این عمل در دادگاه حتماً از وکیل کیفری بهره‌مند شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.